Pengalaman yang sangat menyakitkan hati n menyusahkan aku n family aku.. Pengurusan untuk pembayaran gaji.. Aku keje dengan satu universiti tutttt.. Boleh tahan terkenal laa tempat aku keje tue.. Untuk bulan nie company aku gne bank CIMB untuk urusan pembayaran gaji staf and dorang invite staf2 CIMB datang ke tmpt keje aku untuk kesenangan staf katanyaa... So aku pown registerla.. tapi problem aku , ic aku tak bole detect.. Cip aku rosak , so staf CIMB pon register kan aku dalam borang manual.. So aku ingat da settle sebab staff CIMB tue cakap dye akan anta kad atm aku kat HR tmpt aku keje.. So aku pon tnggu kol dari HR.
After 3 month aku tnggu still tak de kol dari HR.. Bila aku kol bahagian HR , HR transfer call aku ke bahagian kewangan branch Shah Alam.. Selama seminggu aku kena buat bnde yg sme setiap masa dan aku tetap dapat jawapan yang sama dari semua pihak.. Yang terakhir ,boss aku yg sendiri g shah alam tanya no akaun aku.. So dgn no akaun tue jugak aku g CIMB kawasan tmpt tnggal aku .. dengan hujan lebat aku redah gak dengan mak aku.. Aku bukan jenis keluarga yang senang , yang ade duit sampingan selain dari gaji aku.. Mak aku lak tak keje jadi semua hutang atau apa2 yg memerlukan duit bergantung pada gaji aku je.. Tapi tak tahu nak mengadu dgn sape.. Dalam hujan2 dgn sejuk nya lagi , mak aku ngan aku tnggu lak smpai bank bukak kol 9.15 pagi.. tapi aku sabar gak.. Sebab aku pikirkan hutang mak aku ngan hutang2 lain lagi.. Bila bank da bukak so aku amek la no.. Dalam hati rasa lega sebab aku dapat no awal.. So tak yah la nak menunggu lame sangat sebab aku kesian tgk mak aku.. Mak aku tak sihat sangat dengan muka dye sakit tambahkan lak dgn sejuk..Aku pikir lepas da settle urusan bank nak teman mak aku g klinik amek ubat.. Sebab aku mintak kebenaran boss aku tok masok lambat sebab nak settlekan hal gaji aku nie.. Bila da sampai turn aku lain pulak yg jd.. Aku tak boleh amek kad dengan alasan dalam rekod bank aku da disenaraikan dalam staf yg da ambil kad bank.. Dalam hati niat nak bahasakan akak bank tue.. Dah la service terok ngan muka ketat layan pelanggan.. Tapi aku sabarkan hati aku.. Sampai je rumah aku menangis sepuas hati.. Aku pun tak tahu kenapa aku sensitif sangat.. Aku try kol HR tmpt aku keje.. Last aku dapat jawapan yang betul menguji kesabaran aku.. Nasib baik aku nie waras lagi.. Kalau tak memang segala kata2 kasar yg keluar dekat akak HR tue..
"Kad tue adek kena amek sendiri dekat Shah Alam sebab kena tandatangan"
kalau dibagitahu seminggu yang lepas aku da boleh bayar hutang.. Alasan HR tue die pun tak tahu.. Nonsense !!!!!
Lepas da puas berdebat , jalan terakhir yg aku kne ambil aku kena g CIMB SHAH ALAM untuk ambil kad aku.. Macam2 halangan aku hadap.. Dengan hujan2 aku redah balek umah sampaikan tak jadi nak g amek ubat mak aku.. Tengah bawak moto pown aku sempat menangis.. Aku terkilan sebab aku tak tahu nak mintak tlg sape tok bawak aku g shah alam tue.. Aku try gak kol member2 rapat aku tok mintak tlg anta aku ke shah alam.. Tapi keputusan memang menghampakan.. Aku tak de hak nak marah dorang kalau dorang tak nak atau tak dapat tolong aku.. Tapi dari situ aku mula menilai siapa yang layak digelar SAHABAT..
Aku try gak merayu dengan sorang kawan nie.. Mula hati aku lega sebab die cakap dye boleh anat aku jnji aku tahu jalan.. Pasal jalan tak jadi masalah sebab sekarang sume da canggih.. Semua benda da boleh google .. GPS pun de.. Tapi last2 aku jadi kecewa dengan jawapan die..
" Bella ,aku boleh teman tapi kol 2.30pm sebab aku kena jge umah dulu.. kalau tak mak aku tak bagi keluar"
Dalam hati da kecewa habis.. Nasib baik ade pak cik aku tlg.. Aku terpakse pinjam kereta sorang student tmpt aku keje.. Aku terpakse berani kan diri dan aku terpakse berdikari.. Naseb baik aku ade pengalaman bawak kereta auto.. Saat tuee aku terima kasih dengan pakwe aku sebab ajar aku bawak kereta.. Tanxx a lot MOHD HIDAYAT BIN JAMALUDDIN..
Susah gak nak cari tmpat tuee.. Shah alam terkenal dengan simpang yg banyak ,jalan yg sentiasa sesak , simpang sempit tapi naseb baik pak cik aku tolong aku cari jalan.. Tepat kol 3 aku jumpe gak CIMB SHAH ALAM.. Rasa lega gile.. Bila sampai dekat sana aku terus g kaunter.. First impression aku dekat akak kaunter tue "THE BEST SERVICE" yang pernah aku jumpe.. Dengan senyuman akak kat kaunter tue, hati aku jd lega.. At least berbaloi datang dari jauh dengan layanan yg dibagi.. Proses yang sme ,ambil no giliran n tnggu turn aku dipanggil.. Bila sampai turn aku, aku hadap lg the same situation yg sme mse aku kat cimb tmpat aku.. Tapi aku terpakse push akak tuee.. The last alhamdulillah ,akak tue proceed kan jugak kad aku.. Gaji aku tak la macam gaji staff lain.. Part time je kot.. Tapi proses nak amek gaji macam gaji aku berpuluh ribu.. Subahanallah.. Memang hari true laaa hari yang paling memenatkan aku.. Mak aku pown kesian kne ikut aku.. Dapat je kad tue aku terus keluarkan gaji n settlekan hutang2 yang perlu.. Baru hati aku lega lepas semuanye settle
Penilaian aku tentang company aku keje tuee , TIADA SIFAT BELAS KASIHAN , TIADA SIFAT SETIA KAWAN , TIADA SIFAT TOLONG MENOLONG..Apabila perlukan tenaga untuk BEKERJA kami dikerah selagi boleh.. Tapi bila sampai kami menuntut TUNTUTAN untuk tenaga kami , kami dilayan macam ANJING KURAP yang MEMINTA-MINTA.. Tolonglah hormat kami.. Tanpa ORANG BAWAHAN,orang yang DIATAS takkan boleh bekerja.. !!!
No comments:
Post a Comment